یکی از ویژگی‌های شاخص و عمده‌ی اوتیسم علاقه بـه انجام رفتارهای تکراری قابل پیش‌بینی است. کانال تلگرام آموزش انعطاف پذیری بدن اکثر افرادی کـه در طیف اوتیسم قرار مـی‌گیرند به‌طور غیرمعمول زندگی‌های تکراری دارند. کانال تلگرام آموزش انعطاف پذیری بدن آنـها هر روز یک نوع غذا را درون یک زمان مـی‌خورند. هر شب درون یک زمان مشخص بـه تخت خواب مـی‌روند. درون تابستان و زمستان لباس‌های یکسانی را مـی‌پوشند. بارها و بارها بـه یک روش درون فعالیت‌های مشابه شرکت مـی‌کنند. کارهای تکراری اضطراب را کـه مـی‌تواند یک مشکل جدی به منظور افراد درون این طیف باشد کاهش دهد. با روان حامـی همراه باشید.

در حالی کـه هیچ مشکلی درون سبک زندگی قابل پیش‌بینی و منظم وجود ندارد هنگامـی ‌که حتی کوچکترین چیزی تغییر کند حفظ و ادامـه این حالت مـی‌تواند مشکل شود. اگر یخچال خراب شود چه اتفاقی مـی‌افتد؟ اتوبوس دیر کند؟ بند کفش‌ات باز شود؟ درون حالی کـه این وقایع {فجایع} نسبتاً کوچک ممکن هست برای افراد عادی کـه دارای نورون‌های عصبی عادی هستند فقط یک دردسر جزئی باشند بـه افراد مبتلا بـه اوتیسم احساس سردرگمـی ‌مـی‌دهند.

همچنین زندگی با کودک یـا حتی بزرگسالی کـه در مورد ترجیحات و کارهای روزمره‌اش انعطاف‌ناپذیر است، کانال تلگرام آموزش انعطاف پذیری بدن مـی‌تواند بسیـار دشوار شود. اغلب کلاس‌ها و برنامـه‌ها به منظور کودکان و بزرگسالان مبتلا بـه اتیسم بـه گونـه‌ای طراحی مـی‌شوند کـه زندگی را که تا جای ممکن قابل پیش‌بینی و تکراری کند.

برنامـه‌های تصویری هر دقیقه ارائه و تکرار مـی‌شوند. انتطارات برطرف مـی‌شوند و تجربه‌های جدید درون حداقل نگه داشته مـی‌شوند (به حداقل مـی‌رسند). مشابه این‌ها درون خانـه‌هایی کـه سازماندهی مـی‌شوند که تا یکنواختی و ثبات را تضمـین کنند، نیز صحیح مـی‌باشد. این یک روش عالی به منظور تثبیت هیجان‌ها به منظور جلوگیری از دلسرد شدن است. اما درون واقع هنگامـی کـه یک فاجعه اتفاق مـی‌افتد افراد مبتلا بـه اتیسم منابع (شناختی) محدودی به منظور مدیریت هیجان‌های خود یـا مقتضیـات شرایط جدید دارند. درون نتیجه معلمان و والدین اغلب متعجب مـی‌شوند از اینکه مـی‌بینند کودکانی کـه معمولاً آرام و نسبت بـه محیط بی‌توجه هستند حتی با یک تغییر جزئی از حالت آرامش بـه انفجار تبدیل مـی‌شوند.

به دلیل اینکه انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری مـهارت‌های بسیـار مـهم به منظور زندگی مستقل (کامل) – یـا حتی یک زندگی خارج از مؤسسه‌‌های نگهداری ـ هستند، خیلی مـهم هست که این مـهارت‌ها آموزش داده و تمرین شوند – حتی اگر انجام آنـها بسیـار دشوار و ناراحت‌کننده باشد. با این فرض درون اینجا چندین راهکار به منظور آموزش انعطاف‌ پذیری و تاب‌آوری به منظور خودتان یـا فرد مورد علاقه‌تان کـه مبتلا بـه اوتیسم هست، وجود دارد.

۱. روی مـهارت‌هایی کـه به شما کمک خواهد کرد کـه در برابر اضطراب یـا آشفتگی افراد مبتلا بـه اوتیسم آرام و حمایتگر باشید، کار کنید:

واقعیت این هست که بسیـاری از افراد مبتلا بـه اتیسم ترجیح مـی‌دهند کارها را بـه روش خودشان انجام دهند و هنگامـی کـه با شرایطی مواجه مـی‌شوند کـه نیـاز بـه انعطاف‌پذیری دارد، ممکن هست نگران شوند. اگر شما هم با ناراحتی با آنـها رفتار کنید شرایط از کنترل خارج مـی‌شود و به آشفتگی شدید دو طرف منجر مـی‌شود و احتمالاً باعث بازگشت بـه انجام تکراری قبلی مـی‌شود. اگر شما مراقبه، تنفس عمـیق و اتخاذ چشم‌انداز (همدلی) را تمرین کنید بـه شما کمک مـی‌کند کـه شکیبایی و نگرش مثبت خود را حفظ کنید.

۲. آموزش انعطاف‌ پذیری درون محیط‌های شخصی یـا درون جمع دیگران:

تا زمانی کـه شما فرزندتان را تشویق نکنید کـه با اولین دوچرخه‌شان وسط خیـابان شلوغ تمرین کنند، شما نباید انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری را درون وسط مرکز خرید تمرین کنید. خانـه‌ی خودتان، یـا خانـه‌ی دوستی کـه وضعیت شما را درک مـی‌کند مـی‌تواند مکان خوبی به منظور شروع باشد.

۳. پاسخ‌های مناسب بـه ناکامـی و اضطراب را تمرین کنید و الگو قرار دهید:

بی‌گمان شما مـی‌دانید کـه هری با ناکامـی‌ها روبه رو مـی‌شود و باید با واقعیت کنار بیـاید. اما کودک مبتلا بـه اوتیسم ممکن هست این را نداند. این سودمند هست که از ناکامـی‌های واقعی یـا شبیـه‌سازی شده الگوبرداری کنند و پاسخ های مناسب دهند. به منظور مثال : کانال تلگرام آموزش انعطاف پذیری بدن وای نـه خواراکی‌های من تموم شده هست و من خیلی ناراحتم. چه کاری حتما انجام دهم؟ شاید به منظور صبحانـه بـه جای آن خوراکی‌ها، نان بخورم. این نان‌ها مورد علاقه‌ی من نیست اما گمان مـی‌کنم چیز خوبی باشد. بعدش ز مغازه خوراکی بیشتری خواهم خرید (داستان‌های اجتماعی نیز مـی‌توانند بـه کودکان مبتلا بـه اتیسم کمک کنند که تا برای شراط دشوار آماده شوند).

۴. هنگامـی کـه در شرایطی انعطاف‌پذیر بودن لازم هست از طریق فراهم گزینـه‌های راحت‌الاجرا و واضح بـه آرامـی شروع مـی‌کنیم:

تفکر خلاقانـه به منظور همـه دشوار است. هنگامـی کـه روی انعطاف‌پذیری کار مـی‌کنید این مفید هست که با گزینـه‌های مشخصی شروع کنید کـه از بین آنـها انتخاب کند. به منظور مثال: من خیلی متأسفم به منظور شام هات‌داگی کـه انتظارش را داشتی نداریم، تو حتما ناامـید شده باشی، اما بـه جای آن مرغ سوخاری دوست داری یـا همبرگر؟

۵. شرایط محدود و کم خطر را انتخاب کنید کـه انعطاف‌پذیری را تمرین کنید:

تغییرات شدید به منظور همـه ما سردرگم کننده است. بنابراین شرایطی را انتخاب کنید کـه برای شما و کودکتان کم خطر باشد (یک ظرف جدید به منظور شام انتخاب کنید، یک پیراهن متفاوت بپوشید و غیره). اطمـینان حاصل کنید کـه زمان و انرژی کافی به منظور طی این فرایند را با یکدیگر دارید.

۶. از دیگران را کمک بگیرید کـه از انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری حمایت کنند:

در دنیـای واقعی والدین همـیشـه نمـی‌توانند حمایت‌کننده باشند و انعطاف‌پذیری و تاب‌آوری را تسهیل کنند. بنابراین لازم هست که از دیگران مانند برادرهای کودکتان و افراد دیگر استفاده کنید که تا بعضی از تمرین‌ها را انجام دهند.

۷. گزینـه‌هایی را مـهیـا کنید کـه احتمال دارد شما بـه آنـها نیـاز داشته باشید:

حتی با امادگی و تمرین، تغییر غیرقابل انتظار مـی‌تواند ما را نیز ناخشنود کند. به منظور این احتمال هر زمانی کـه مـی‌توانید آماده باشید. بـه عنوان مثال: شما ممکن هست معتقد باشید کـه کودک آماده هست که یک رستوران جدید را امتحان کند یـا کمـی دیرتر بـه تخت خواب برود. اما تنوع عوامل از خستگی گرفته که تا تحریک حسی بیش از حد منجر بـه کج خلقی شدید مـی‌شود. هنگامـی کـه این اتفاق بیفتد (و خواهد افتاد) یک برنامـه‌ی دوم داشته باشید مثل اینکه: ما بیرون غذا خواهیم خورد.

مترجم: نیلوفر قائدی

یک راه ساده و آسان به منظور اطلاع از مطالب جدید سایت و ارتباط با ما کانال تلگرام ماست. درون تلگرام ravanhami@ با ما همراه باشید.




[آموزش انعطاف ‎پذیری و تاب‌آوری بـه کودکان مبتلا بـه اوتیسم ... کانال تلگرام آموزش انعطاف پذیری بدن]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 19 Jul 2018 13:32:00 +0000